tisdag 22 juni 2010

Lyssna på sommarprataren eller läsa en bok?

Jag har haft anledning att fundera över det skrivna ordet gentemot det talade. Somliga förespråkar att alltid tala med varandra, eftersom man då kan reda ut missförstånd.

Förvisso sant, men jag värjer mig lite mot att envist försvara det talade ordet. Jag uttrycker mig hyfsat på båda sätten. En del skriver bättre än de talar, och tvärtom. I skrift har i alla fall alla en chans att tänka efter och få sagt det man vill, medan det i en talad diskussion alltid är den som är slängd i käften som avgår med segern.

Det som sätts på pränt kan man aldrig ta tillbaka, å andra sidan blir man då tvungen att tänka sig för på ett annat sätt än i tal.

I slutändan handlar det ändå om ifall viljan att förstå varandra finns eller inte.

Inga kommentarer: