lördag 28 juni 2014

Jag råkade födas i fel sekel.

Den är vår!
Alla som känner mig vet att jag egentligen är en figur från tidig barock. Det blev tydligt i dag när vi skulle köpa en mangel. Jo, faktiskt, en mangel.

När man som vi gjorde, förlorar allt man äger och inte ens har en gaffel att äta med så märker man ganska snart vilka ägodelar man vill ha, på riktigt. Efter att ha införskaffat de nödvändigaste tingen, och med drygt två års perspektiv, finns det egentligen bara tre saker jag verkligen saknar. Flygeln, kaffemaskinen och otippat: mangeln.

Att köpa mangel är jätteenkelt, då valmöjligheterna är närmast obefintliga . I Uppsala finns två varumärken, båda i utförandet stor eller liten. Summa fyra modeller. Det tog ungefär tio minuter, varav fem gick åt till förklara för säljaren att vi verkligen hade för avsikt att köpa en mangel. Han hade nog inte sålt någon tidigare.

Flygel och kaffemaskin återstår. Men i natt ska jag sova i manglade lakan, för första gången-några hotellnätter borträknade- på 27 månader.

Inga kommentarer: