fredag 1 januari 2010

Drivor av snö

Skellefteå-Piteåregionen har fått enorma mängder med snö på kort tid. För första gången på mycket längre påminns jag om barndomens vintrar i norra Norrlands inland.

Som barn var jag riktigt rädd för två saker: krig och plogbilar. Min skolväg var kantad av snödrivor i den storlek som bilden visar. När jag mötte plogbilen som tog upp hela gatan och sprutade snö åt båda håll, sprang jag det fortaste jag kunde till närmaste tomtinfart för att gömma mig. Ofta hann jag inte fram utan klättrade istället upp i en snödriva där jag väntade tills plogbilen passerat. Fortfarande förnimmer jag magkänslan varje gång jag möter en plogbil.

Bilden togs vid Nordanå på väg till mammas 80-årslunch, idag på nyårsdagen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Underbart! Stal den bilden helt fräckt....påminner om gymnasietidens cyklande till Nordanågymnasiet. /mammaMarie