lördag 31 maj 2014

Ett mycket sorgligt inlägg.

45 personer i mitt valdistrikt röstade på Sverigedemokaterna. Det är nästan 8 %. Åtta personer röstade på Piratpartiet.

Och plötsligt är fördomen om landsbygden inte längre en fördom.

Varför?
-Lågutbilade. Till viss del, kanske. Men så ser inte befolkningsstatistiken här i Lagga ut. Många akademiker har flyttat hit för att de vill bo på landet, och kanske för att det är nära till Arlanda.
-EU-kritik. Absolut. Att lantbrukarna vill ut ur EU är både känt och fullt förståeligt.
-Missnöje. Javisst, men över vad? Jag vill inte ha post, livsmedelsbutik eller systembolag på mindre än en mils avstånd. Vi flyttade hit för slippa allt sådant. Jag vill ha mindre än 200 meter till brevlådan och fungerande bredband. För övrigt vill jag ha skog, en insjö, djur inpå knuten och lugn och ro.
-Och så det där sista. Det som jag nästan inte vågar skriva. Kan det vara så att om man tillbringar det mesta av sin tid hemma på gården och sällan träffar invandrare, så har man helt enkelt inte haft möjlighet att se vilken tillgång ett mångkulturellt samhälle är? Och kanske tror man rentav på pratet om att invandringen är orsaken till allt som man är missnöjd med.

Jag vet inte. Men jag blir ledsen och rädd. Fader, förlåt dem, ty de vet icke vad de gör.

Inga kommentarer: