lördag 25 juli 2015

Mina bästa akutstädningstips- läsning du inte kan vara utan.

Det blev tårtor till slut.* Tyvärr fick barnen samtidigt lära sig ett antal nya ord och uttryck som inte ingår i min pedagogiska plan. Det kan inte hjälpas. Det blev tårtor. Snygga och riktigt goda. Hur de såg ut på insidan vet bara jag. 

PIMPNING är nämligen den ena av mina två riktigt starka husmorsgrenar, Med hjälp av marsipan och lite annat tårtkitsch kan jag dölja ett kaotiskt inre med en stajlad utsida. (Ja, knepet funkar även på människor).

AKUTSTÄDNING är min andra paradgren. Ingen kan som jag på nolltid få ett i grunden ostädat hem att se fint och välskött ut. I ärlighetens namn är den här grenen strängt taget bara en variant av pimpning. Man fixar till ytan. Härmed delar jag med mig av mina bästa akutstädningstips:

Ta bort alla skor från hallen. Hallen är det första gästerna ser. Släng in dojorna i närmaste garderob, och vips blir det första intrycket genuin ordning och reda. 
Beräknad tidsåtgång: 3 minuter.

Putsa speglarna. Tar max en och en halv minut per spegel men gör underverk. Alla dina gäster kommer nämligen att spegla sig det första de gör samt när de går på toaletten och då är det faktiskt jättetrevligt att inte mötas av ett flottigt handavtryck i barnstorlek. 
Beräknad tidsåtgång på tre speglar: 4.5 minuter.

Detta leder mig osökt in på nästa krisåtgärdspunkt:

Borsta ur toalettstolen och handfatet. Det ger ett vuxet intryck. Och det är ju det man vill försöka verka. Vuxen, alltså. 
Beräknad tidsåtgång: 4 minuter.

Byt ut smutsiga handdukar mot rena. Särskilt om diskhandduken som hemma hos oss är det andra man ser efter skorna i hallen. 
Beräknad tidsåtgång: 3,5 minuter.

Släng in disken i diskmaskinen. Alternativt, om den redan är full eller du saknar diskmaskin, vräk in disken i samma garderob som skorna. 
Beräknad tidsåtgång: 5 minuter.

På 20 minuter har du ett skinande vackert (nåja) hem. Om du mot förmodan skulle ha ytterligare 10 minuter till förfogande: Ta fram dammsugaren och gå med den samma väg som du kalkylerar att dina gäster kommer att röra sig.

Ja, sedan är det bara att släcka alla lampor och tända några enstaka stearinljus och succén är given. Du kommer att framstå som den perfekta husmodern.

--------

Läs också En kvinna ska veta sin plats.

*) Bajstårtan gjorde jag första gången vid någon av barnens tidiga födelsedagar. Sedan dess vill de alltid ha den, fast jag försöker förhandla bort den. Ja, det är jättebarnsligt, men det kan jag väl bjuda på. Dessutom god och komplett omöjlig att misslyckas med, till och med för mig. Inte helt olik radiokakan som vi av äldre årgång är uppvuxna med. Här är receptet:


En stor korv:
150 g smör
200 g mariekex (1 paket)
2 äggulor
1 dl socker
2 msk kakao

Krossa kexen. Lägg dem i dubbla fryspåsar och bryt sönder så att de är stora som corn flakes ungefär. Smält smöret och låt svalna lite. Vispa äggulor och sockret. Tillsätt det smälta smöret och kakao. Rör om ordentligt.
Häll ner kexen och jobba ihop den så att allt blandas ordentligt. Forma efter fantasi. Behåll tårtan i plastpåsen och ställ in i frysen. Ta ut en stund före servering (ska ätas lite fryst).

Inga kommentarer: