torsdag 5 juli 2018

Den där sommaren när man hade gått ut nian.

Visst minns man hur fri man kände sig. Man hade gjort sitt eget skolval och skulle klara sig nästan utan föräldrarna.

Själv flyttade jag hemifrån i slutet av det sommarlovet, eftersom närmaste gymnasium låg åtta mil bort. Mamma skickade med mig matlådor för några dagar när jag tog bussen till stan på söndagskvällarna. Andra hälften av veckan fick man laga maten själv. Det första året åkte jag hem ungefär tre helger av fyra. Andra året blev det 2-2 och tredje året såg inte föräldrarna mig mer än någon helg per månad.

(Vissa söndagskvällar hade pappa kyrkoherden gudstjänst i Bastuträsk. Då åkte jag med honom dit och tog istället rälsbussen till stan. Min gymnasieskola och det närliggande studentrummet var beläget cirka två kilometer före järnvägsstationen. Rälsbussen stannade inte, men om man knackade på hos lokföraren så saktade han ner så att man kunde hoppa av i en snödriva, oftast med rätt många kilo i en ryggsäck.)

Han här hemma som gick ut grundskolan i våras ser vi inte mycket av den här sommaren. Sedan skolavslutningen har varit borta mer än hemma och när han varit hemma har det varit flera här. Är det inte flickvännen så är det dygnslånga LAN med kompisarna eller alpvandring med bäste vännen. Eller volontärarbete på stiftsgården där han konfirmerades för bara ett år sedan. Ett andligt växthus för små spensliga plantor som lätt blir sköra om de växer för fort.

Bor man som vi på landet där den enda busslinjen har uppehåll under sommarlovet så blir det en del skjutsande. Det gör jag så gärna. Nu vet vi vad många av oss har varit säkra på hela tiden: Det är inte ett dugg farligt att curla sina barn. Så länge man också lär dem att ta ansvar för sig själva, sina handlingar och andra människor, så kan man gärna skjutsa dem till världens ände. Bent Hougaard hade fel. De barn som har fått mycket hjälp av sina föräldrar har också klarat sig bäst. De har bäst betyg, bäst karriärer och har i liten utsträckning hamnat i missbruk.

Så jag curlar vidare (och hämtar vid järnvägsstationen).

Inga kommentarer: