torsdag 25 augusti 2011

Vad heter det egentligen, undrar dirigent och humanist.

Eftersom jag arbetar på måndagskvällar såg jag inte första avsnittet av den nya dokusåpan "Maestro". Men efter att i bilradion på väg till jobbet igår morse ha hört Siv Wennberg såga programmet och skälla ut alla medverkande, blev äkta hälften och jag nyfikna och sökte upp programmet på SVT Play. Hör radioinslaget här, 20:43 in i programmet. Sivan Divans svada är nog den mest uppfriskande start på dagen jag någonsin haft. När en Wagnersångerska av världsklass är ursinnig, då skälver luften! Om att hon dessutom på eget initiativ ringer till "Ring P1" har jag bara en sak att säga: RESPEKT!

Nåväl, vi tittade på en del av avsnittet. Av vad adepterna yttrade förstod jag att någon har talat om för dem att ordet dirigera ska uttalas uttalas med tonlöst g [-gé], alltså till skillnad från tonande [-∫é]. Jag uttalar själv ibland ordet tonlöst. Jag tror att jag gör det därför man har ett behov av att förenkla ord som man ofta använder. Men det är ju helt felaktigt att påstå att det ska uttalas så. Enligt uttalsreglerna uttalas g tonande före mjuka vokaler. Korrekt uttal torde alltså vara [diri∫éra].  Framför hårda vokaler uttalas g tonlöst. Ordet garage innehåller exempel på båda. SAOL godkänner både tonande och tonlöst uttal av dirigera.

Huruvida "Maestro" är lyteskomik, artister som bjuder på sig själva eller bara kändisar som behöver den typen av TV-underhållning för att förbli kända har jag ingen färdig åsikt om. Svår fråga. Men jag tror och hoppas att det kommer att framgå att det inte är en enkel sak att leda en kör eller orkester. Eller som en person sa till mig en gång:

-Dirigera? Det verkar enkelt. Det är väl bara att stå framför kören och hålla takten.

Inga kommentarer: