tisdag 5 augusti 2014

Min alldeles egna valkompass.

Här har ni, partierna. De frågor ni får lov att komma med vettiga lösningar på för att få min röst (i alfabetsordning).


Invandringen
Jag har inte större rätt än någon annan till den jord jag trampar på. Jag vill ha en generös och medmänsklig invandringspolitik.

Israel-palestinakonflikten
Den måste få ett slut! Och Sverige och svenskarna måste sluta att hålla sig till gamla idiotiska principer och värdelösa höger-/vänsterideal.

Kulturen.
Välfärd ska mätas i andra parametrar än pengar. De samhällen där kulturen blomstrar ger lyckliga och harmoniska invånare, som på ett bra sätt förmår att bidra till samhällets välstånd. Alla, och särskilt de unga, ska ha tillgång till god kultur och bra kulturpedagoger.
DETTA ÄR VÄGEN TILL FRED PÅ JORDEN OCH VÄRLDENS RÄDDNING!
Nej, jag är inte ironisk.

Miljön
Det är dags att ta klimathotet på allvar. En onaturligt mild vinter och en onaturligt varm sommar resulterade i den största och allvarligaste skogsbranden någonsin i Sverige. Östersjöns övergödning blir för varje år ett alltmer akut problem. Under hela den här sommaren har badförbud rått vid stora delar av kusten. Förutsättningar att leva på ett mera naturnära och miljövänligt sätt måste skapas. Möjligheten att ta sig till arbete och skola på andra sätt än i bilar med en person i måste skapas. Bra bussförbindelser för landsortsbefolkningen och samåkarparkeringar, tack!

Skolan
Kunskap är skolans viktigaste mål, som bör överskugga allt annat. Ge humanioran en mycket mer framträdande plats i skolan.
Allt det andra får bildade och kulturella elever på köpet.

Och här är några i-landsfrågor som jag inte ser någon särskild anledning att prioritera (fortfarande i bokstavsordning):

Jobbaskattavdraget, monarki eller republik, restaurangmomsen, sänkta skatter.

1 kommentar:

Unknown sa...

Jag skulle rösta på dig om du hade ett parti med dessa åsikter.