måndag 1 december 2008

Tjuvstart

Jag är någorlunda noggrann med att skilja på advent-Lucia-jul. Men det finns tre julsaker som brukar ställas fram redan första advent hemma hos oss.

Den här bonaden har min mamma sytt i korsstygn. Så mycket arbete förtjänar att hänga uppe mer än tre veckor om året. När jag tänker på att mina båda syskon fått varsin likadan, blir jag matt...

Ännu en bonad. Jag är inte säker, men jag tror att det är grannfrun i Norsjö som vävt den. Den kommer upp i förtid av samma skäl som föregående. Den är jättefin (notera tomtarna).

Julkrubban. För att den är ett fantastiskt hantverk och för att barnen tycker om att titta på den. Jakob och jag köpte den för julklappspengar vi fick av våra föräldrar den första julen vi hade ett gemensamt hem. Det tysk-svenska paret som slöjdade den, var så gulliga och skrev till oss medan de höll på. Och så fick vi en liten berättelse om varje figur.

(Jag brukar normalt inte gå omkring och fotografera saker i vårt hem. Men bloggandet ger upphov till en del nya, underliga vanor.)

Inga kommentarer: