tisdag 8 mars 2011

Nä nu j...

Jag nyttjar nästan aldrig svordomar och definitivt inte i skrift. Men nu är det nära.

I bilen hörde jag nyss på P1 morgon om hur Andrey och hans bror gripits i Stockholm, hållits i förvar på tre olika platser i Sverige under 12 dagar och sedan avvisats till Bulgarien. Anledning: De hade musicerat på gatan med öppna instrumentlådor. BARA.

 Gränspolisen i Stockholm anser att gatumusicerande är likställt med tiggeri!

 – De har tiggt. Instrumentet är ett verktyg för att få ihop mer pengar. Det är bara ett verktyg för tiggeri, istället för den vädjande blicken, säger Ingemo Melin Olsson på stockholmspolisen.

En människa på flykt som försöker försörja sig på det han behärskar.
Så jag är väl också en tiggare för vi brukar ofta ta upp kollekt i samband med våra avgiftsfria konserter.
Nej, visst ja: Jag är inte romer. Jag är svensk. Det förändrar saken. Det ger mig mig en större rätt att trampa mark på den här delen av jorden.

 Läs artikeln och hör programmet här.

Inga kommentarer: