torsdag 20 november 2008

Kultursnobb?

Idag gick jag in på Gospelhörnan. Något helt vidrigt spelades i högtalarna, nämligen Charlotte Perelli sjungandes Ave Maria av Schubert. I Ess-dur! Jag har ALDRIG gjort så här förut, men det här var så vedervärdigt och när jag såg den nye butikschefen lomma runt i butiken, så kunde jag inte vara tyst. Följande konversation utspelade sig:

MR: Varför spelar ni sådan här skit?
BC ser chockerad ut.
MR: Det är ju uruselt!
BC: Det är väl inte vår favoritmusik heller...
MR: Jamen ta bort den då!
BC: Vi blandar musik.
MR: Ni kan väl blanda bra musik.

På skivomslaget ser jag att även O helga natt finns med. Jag är tacksam att jag slapp höra den. Varför kan inte en duktig artist som Charlotte Perelli ägna sig åt det hon är bra på, typ Jingle bells? Och varför kan inte en för övrigt bra butik som Gospelhörnan för ett ögonblick bortse från kommers, och hålla fanan högt genom att ta bort direkt skräp ur sortimentet?

Nu är det ju ingen som läser min blogg, och tur är väl det, annars skulle jag väl bli överöst av kommentarer som "kultursnobb", "besserwisser" mm.

2 kommentarer:

Fredrik sa...

Messerschmidt!!!

Anonym sa...

Hej!
Ser att du skriver om gårdagens besök på Gospelhörnan. Som du känner till så saluför vi ett brett utbud av musik från ffa Naxos men också av en hel del lokala förmågor såsom t ex Goder afton, mitt herrskap! med Uppsala domkyrkas gosskör. Den skiva du refererar till är Månadens CD på Naxos och är en skiva som väldigt många av våra kunder kommer att fråga om och efter i dessa tider. Därför är det inget märkligt att den spelas i butiken oavsett vad vi själva tycker om den. Vi tar dessutom gärna emot konstruktiva synpunkter på den musik vi säljer/spelar i butiken, även om vi vet att musiksmaken varierar bland våra kunder.

För övrigt läser jag på nätet att vi säljer biljetter till ett arrangemang där du står som kontaktperson (14/12). Vi har dock inte blivit kontaktade om biljettförsäljning ännu, men har haft flera förfrågningar, så du kanske kan höra av dig i det ämnet.

Mvh

Björn Holmgren
Lommande, men inte lomhörd butikschef ;-)