måndag 7 februari 2011

Sicut erat in principio

"Bättre en räknesticka i skogen än tio humanister i handen."
Så stod det på en lapp som några gymnasienaturvetare från Anderstorp hade smugit sig in och satt upp på Kaplanskolan i Skellefteå på tidigt 80-tal. Detta var mycket glädjande ehuru det visade att naturvetare på den tiden både kände till svenska ordspråk och kunde göra en parafras.

Igår när jag nötte in ett Credo (mässans mest komplicerade sats både vad gäller text och musik, eftersom det är nya ord och därmed nya toner hela tiden) med flickkören, ställde jag frågan om ingen av flickorna läser latin. Då fick jag veta att latin inte ger några meritpoäng, dvs högskolebehörighet, såvida man inte läser mera än vad som är möjligt att hinna med under gymnasietiden.

Låt mig gissa att ämnen som ger meritpoäng är till exempel matte, fysik, kemi, data och företagsekonomi.
Humanioran är uppenbarligen ingen karriärväg. Jag blev så deppig att tjejerna sa till mig: "Kom igen, Maggan. Vi sjunger lite latin så känns det bättre".

Om du inte vet vad en räknesticka är så förstår du att episoden utspelade sig för väldigt länge sedan.

Inga kommentarer: