lördag 1 maj 2010

Pay back time

Efter en trevlig Valborgsmässoafton var det idag dags att betala räkningen, dvs hämta hem bilen. Joggingskorna på, alltså. 5 km är normalt inte särskilt ansträngande, men rakt mot vinden i 6 m/s och lätt uppförsback nästan hela vägen (och dagen efter en trevlig kväll, som sagt) så var det som att springande skjuta en vägg framför sig. Faktiskt en av de värsta löprundor jag någonsin företagit mig.
Vårt valborgskoncept är däremot klockrent. Först sista april i Uppsala (där Valborgsmässoafton inte firas) i mycket liten och lagom dos: Se lite forsränning utan att trängas med folkmassorna från stans bästa utsiktplats, nämligen min arbetsplats.*) Efter det vårsånger och picknick med gosskörens herrstämmor i Engelska parken, ett förhållandevis städat inslag. Sedan hem till Lagga för trevlig middag med goda vänner och avslutningsvis brasa, vårtal och flera vårsånger vid Fridhem (där, liksom i övriga riket, sista april inte firas). Lite av varje, alltså.

Nu återstår bara deklarationen. Blä!

*) för att undvika ryktesspridning vill jag klargöra att jag inte gick upp i något av domkyrkotornen, vilket möjligen hade varit en ännu bättre utsiktspunkt.

Inga kommentarer: