fredag 4 september 2009

Svininfluensa


Nu har väl rädslan för Grisflunsan gått för långt.
Fotot och bildtexten har jag lånat från min bror. Jag tror mig veta att det är taget i en av döttrarnas rum.

Personligen tycker jag att det gick för långt för ett bra tag sedan. Att tvätta händerna har alltid varit ett bra sätt att hålla baciller borta, oavsett om det gäller svin- mag- eller annan influensa. Men skyltarna som sitter överallt, och alla förhållningsorder man får på sin arbetsplats tycker jag är mycket irriterande. Uppmana människor att stanna hemma...?!*) Alla smittskyddsläkare jag hittills har hört uttala sig, har istället sagt något i stil med "Kramas mera så att ni blir immuna". Häromdagen ringde en körmamma och frågade om dottern fick lov att komma till kören trots att hon hade hosta. Flickan var nämligen portad i skolan. "Hur mår hon?" frågade jag och fick veta att tjejen var hur pigg som helst.

Finns det fler än jag som tycker det är jätteenkelt att genomskåda läkemedelsindustrin, som har stora pengar att tjäna på epidemin?

*) Det var missbruk av skiljetecken, vilket kanske visar graden av indignation.

3 kommentarer:

Jenny sa...

Sant. Men å andra sidan...hur många människor tog inte Spanska sjukan kål på? Ibland förvirras jag av motsättningarna mellan min egen irriterade känsla av att det är en upphaussad masshysteri - och så insikten om att epidemier är farliga.

Oliver sa...

Fantastisk bild. Mycket fantastisk.

malin sa...

stackars lilla nasse!