fredag 25 januari 2013

Det tredje svaret har ännu inte kommit

efter mer än fyra dygn, men HV71 vill säkert lämna ett särskilt väl genomtänkt svar.

I väntan på HV:s svar kan jag konstatera att skellefteåspelaren Martin Lundberg har polisanmälts, av polisen själv. Hån och spe lät inte vänta på sig exempelvis på twitter. Intressant nog kom all kritik från män, åtminstone de signaturer som gick att härleda till ett kön. Inte oväntat var TV-sportens Niklas Wikegård lika spydig som han har för vana att vara.

Även kollegor inom polisen var kritiska. Viktor Adolphson, ytterbefälshavare för Södermalmspolisen, tycker inte att sådant som händer på idrottsplatser ska vara polisiära frågor.
– Bråk på en hockeyrink är inte en polissak. De har domare och disciplinnämnd för att ta hand om såna här frågor. Jag tycker inte att man ska belasta rättsväsendet med det.

Fast hockeyvärlden klarar ju uppenbarligen inte av det själv.

Åtalet lades nästan omgående ned, med motiveringen att det inte begåtts ett brott.

Jag är inte ute efter vare sig domar eller straff,  utan efter att frågan tas på allvar och de åtgärder som behövs sätts in. Hockeyn kan inte få fortsätta stå för våldsförhärligande och ett mansideal som resten av samhället lämnade bakom sig för länge sedan. Och jag tycker att det är väldigt märkligt att vad som i juridiska sammanhang kan ge upp till två års fängelse, i hockeyn inte ens betraktas som ett brott. I religiösa sammanhang brukar den typen av organisationer kallas för sekter, i profana sammanhang benämns de ofta som skyddade verkstäder.

Dessutom är jag förvånad övar medias tystnad. Varför tar inte TV-sporten upp frågan till debatt? Kan det vara så att samma unkna mansbild härskar där som i hockeyvärlden?

Jag önskar Skellefteå AIK all framgång. Efter två förlorade SM-finaler på raken är väl det här året då mycket talar för ett välförtjänt SM-guld. Men det guldet kommer i så fall för mig att få en mycket trist och bitter smak.

Bakgrund:
http://foddjuul-giftraab.blogspot.se/2013/01/forsta-svaret.html
http://foddjuul-giftraab.blogspot.se/2013/01/andra-svaret.html

Inga kommentarer: