måndag 21 juli 2014

Snart 50. Lite visdom har jag allt.

Ännu återstår några veckor av semestern och redan nu känner jag att jag kommer att hinna med de projekt jag hade föresatt mig att hinna med. Lite möbelrenovering, lite iordningsställande av förråd, lite inredning av vårt ännu i stort sett oinredda hus, lite storstädning och lite trädgårdsarbete. Dessutom har jag vilat ordentligt, haft tid för familjen och tränat en del. Det är nog första året som jag har satt upp realistiska planer för vad som ska hinnas med under sommarledigheten. I vissa avseenden blir man verkligen klokare med åren.

Men den verkliga anledningen är att vi, när vi för drygt två år sedan förlorade precis allt vi ägde, utom de kläder vi för tillfället hade på oss, bestämde oss för att ta chansen till en annan livsstil. I dag äger vi inte många saker som kräver underhåll. Avsaknaden av prylar som ska skötas och repareras besparar oss ofantligt mycket tid. Vi tänker oss väldigt noga för innan vi skaffar saker.

Men visst, det saknas fortfarande många gardiner, mattor, lampor och en del möbler i vårt hem. Och jag har en tidskrävande uppgift i att hitta den flygel jag snart ska köpa. Men allt det får ta tid och ännu har vi inte hittat det vi vill ha.

Visst sörjer vi mycket av det vi förlorat. Men det är också en befrielse.
Aldrig mer ett hus fullt av prylar och en garderob full av kläder!

Inga kommentarer: