onsdag 1 juli 2009

Semestersysslor


1. Bada. Årets tre första dopp skedde tre dagar i följd i sjöarna Öresjö (Almenäs, Borås), Hjälmaren och Eda.

2. Göra flädersaft. Första satsen iordningställd idag. De närmaste dagarna blir det passning för att plocka de utslagna knippena.

3. Läsa. Har hittills plöjt två kioskvältare: Jan Guillou: Men inte om det gäller din dotter samt Liza Marklund: En plats i solen.

Jan Gullou är nästan min idol, jag älskar hans språkföring. Det skulle vara riktigt roligt att sitta ner och prata med honom, gärna på en restaurang där han skulle få beställa både mat och dryck.

Liza Marklund är en riktig historieberättare, men svenska språket lämnar en del övrigt att önska. Dessutom visar det sig att nästan varenda en av bokens karaktärer är skurkar, obegripligt och slumpartat förbundna till varandra. Till skillnad från Carl Hamilton (jag tror att han finns, ungefär som Robert Lind i Kramfors) så kan ingen på allvar föreställa sig att de händelser Annika Bengtzon råkar ut för, skulle kunna hända i verkligheten. Kanske har författarinnan själv insett det, för i den här boken har hon dragit in Erik Ponti i handlingen. Tyvärr inte med bråkdelen av den elegans som Jan Guillou gör liknande saker.

Jag måste få tag på den avslutande delen av Hanne-Vibeke Holst trilogi om kvinnorna och makten i dagens Danmark: Drottningoffret. Jag längtar efter att sluka den på samma sätt som de två föregående. Hos svärföräldrarna hittade jag ytterligare ett par böcker som jag vill läsa, återkommer när det är gjort.

För övrigt kommer säkert regniga dagar då jag ska laga kläder, städa och fixa en massa annat.

Inga kommentarer: