torsdag 22 juli 2010

Vegetariska favoriter

Även om grillning är en av sommarens bästa saker, så äter jag gärna och mycket vegetariskt under sommaren. Här är några favoriter:

På fotot ses rårakor av morötter och potatis med citronkräm. Till det en röra på färsk spenat och fetaost. Kombinationen morot och citron är otippat suverän! Pinjenötterna på fotot kan man faktiskt avstå ifrån. För synintryckets skull borde jag naturligtvis ha fotat anrättningen på en enfärgad tallrik.

En annan favorit är våfflor med rivna morötter och färsk spenat i smeten samt en örtsås till, eller varför inte citronkrämen från förra rätten?

Soppa är bra sommarmat: avokadosoppa, morotssoppa eller som på bilden gul paprikasoppa med morotsmuffins och sallad till. OK, jag strödde stekt bacon på soppan, den bokstavstrogne vegetarianen kan byta ut det mot brödkrutonger.

Från face bookgruppen Västerbottenost kommer ständigt nya läckerheter:Pizza med västerbottenost, getost, ruccola, pinjenötter och lite honung på-mums! Eller testet på makens födelsedag igår: grillade västerbottenostfyllda tunnbröd med avokadoröra. Om man är känslig för starka smaker kanske man bör byta chilifrukten mot sambal oelek, jag ska pröva det nästa gång. För övrigt supergott!

Jag kan förmedla samtliga recept till den som vill.

Inga kommentarer: