måndag 13 februari 2012

Trodde någon att jag inte har en åsikt?

Det var många arga inlägg och upprörda känslor på facebook i fredags kväll. Så till den milda grad att jag till slut blev nyfiken och tittade på svt play för att se John Gray, författaren till Män är från Mars, kvinnor är från Venus (ungefär 34 minuter in i programmet). Nästan 20 år efter bokens utgivning har John Gray åter landat på planeten Jorden, mera exakt hos Skavlan.

Jag blev inte upprörd. Tvärtom skrattade jag högt.

Visst: John Gray framstår som en lat mansgris, vars sämsta egenskap är att han ständigt avbryter den han talar med. Självklart tycker jag inte att män har större rätt än kvinnor att vila efter en lång arbetsdag när hemmets plikter fortfarande är ogjorda. Men nog har han rätt i att just detta är en vanlig källa till konflikt. Utan att generalisera alltför mycket så har nog män lättare att lämna måstena därhän, på gott och ont. Jag uppfattar Gray som en ganska typisk amerikan, som då och då hjälper sin fru istället för att jämlikt dela på ansvaret för hemmet.

Jag minns inte ens ifall jag läste boken när den var aktuell på 90-talet. Det talades så mycket om den att jag tror mig veta vad som står där. En sak som boken handlar om är kvinnors behov av samtal när de är ledsna och mäns behov av ensamhet i samma situation. Så när kvinnan ser att hennes man är ledsen så försöker hon hjälpa honom genom att prata. När mannen ser att hans kvinna är ledsen, så försöker han hjälpa henne genom att lämna henne i fred. Båda försöken ger naturligtvis bara resultatet att ens partner känner sviken och obekräftad. I de skilsmässor i min vänkrets som jag har någon insikt i, så är oftast just skillnaden i behov av samtal en huvudingrediens.

Varför är det så upprörande att män och kvinnor är olika? Insikten om olikheterna mellan pojkars och flickors behov och egenskaper är till exempel en förutsättning för dem som med framgång leder gosskör.

Då är jag mer förvånad över hur olika föräldrar behandlar sina söner respektive sina döttrar, något jag tydligt ser eftersom jag leder både goss- och flickkör. Men det får bli ett annat inlägg.

Inga kommentarer: