fredag 17 januari 2014

I dag är det 23 år sedan Operation ökenstorm,

1981, tror jag. Jag i Islandströja som jag själv stickat. Brorsan i
Stenmarksluva och stars and stripes-täckjacka som han ärvt av
mig. Den politiska medvetenheten var stor, om än med vissa
luckor.. 
upplyste mig maken om efter middagen, när barnen hade ätit färdigt och fått lov att återuppta sina aktiviteter. Vi fastnade i nostalgiska minnen från 80-talet. Så engagerade vi var! Vi ropade "USA ut ur Vietnam" och "Sovjet ut ur Afghanistan" lite hur som helst utan att egentligen begripa skillnaden. Vi var fullständigt befriade från höger- och vänsterpiskor. Vi ville bara ha fred på jorden. Min kompis Karin och jag reste till Göteborg i början av 80-talet för att demonstrera för fred med 100.000 andra. Det var en lång resa från norra Norrland. Vi sov på liggunderlag i en stor mässhall i Scandinavium och det var starkt.

I dag är jag också engagerad. I kulturfrågor och särskilt i barns rätt att sjunga på sin egen nivå. Och faktiskt i många andra saker också. Men hängivenheten är kanske inte densamma, och definitivt inte orken.

Inga kommentarer: