lördag 14 juni 2014

Högtid. Till präster, musiker och andra som tycker om fest.

Förra året valsade youtubeklippet  med den danske prästen som framförde Konfi style runt på facebook. Det var ett roligt spex som hade gjort sig bra under en samling inför konfirmationen. Att prästen valde att framföra den under konfirmationen ödelade tråkigt nog all möjlighet till högtid för ungdomarna.

Tidigare i år var det en präst som smörade loss i en poplåt (har glömt vilken) till brudparet och gästerna från altaret. Han sjöng väldigt bra och det hade blivit en fin uppvaktning under bröllopsfesten.

Och i dagarna går en video runt med en dansande präst på skolavslutning. Jag har inte öppnat den, tror inte att jag behöver se.

Vi som är musiker i Svenska kyrkan ser det allt som oftast. Inte på min arbetsplats, vill jag tillägga. Där låter vi liturgi och högtid vara vad det är. Och jag lovar att det inte kommer mindre folk för det. Nordens största kyrka är allt som oftast fullsatt.

Men alltför ofta upplever jag det på annat håll och jag vet att det är vardag för många kollegor. Präster som flamsar bort livets största högtider för människor. Särskilt barn och ungdomar berövas gång på gång stunder av högtid och skönhet.

Ni präster som till skillnad från de flesta andra är både utbildade och skickliga i muntlig framställning, varför tar ni inte chansen och ger människorna några välformulerade ord på vägen? Rektor klarar det kanske inte. Men ni kan.

Och musiker, använd orgeln! Beröva inte människor möjligheten att få lyssna till det mest högtids- och stämningsskapande instrument som finns, när människorna äntligen kommer till kyrkan.

De kommer inte för att bli underhållna. De kommer av en rad skäl som vi inte känner till, men som oftast handlar om att få uppleva skönhet, mystik och liturgi och om att få något som är hållbart och äkta.

Inga kommentarer: