lördag 27 november 2010

Julinflation

Att marknadskrafterna helst skulle vilja att julen började omedelbart efter Halloween är bekant. Man kan konstatera att begreppet jul har en generös definition även inom kultursektorn. Som anställd i den koncern som uppfann julen, noterar jag att det på sina håll redan i dagarna hålls julkonserter. Lite förvånande, eftersom det inte är jul.

Åtminstone i den församling där jag arbetar har vi adventskonserter i advent, Luciakonserter till Lucia och först därefter julkonserter. Vi är föralldel inte heller helt renläriga, men jag försöker att i varje fall inte sjunga så många julsånger på Luciakonserterna.

Det spelar förstås ingen större roll, men åtminstone jag hinner bli övermåttan mätt på julsånger utan att börja sjunga dem redan i slutet av november. Advent är ju faktiskt en egen högtid och Lucia har absolut inget med julen att göra. Luciadagen råkar bara infalla i december.

Behöver jag nämna att det inte förekommer tomtar och pepparkaksgubbar i de Luciatåg jag leder?

Inga kommentarer: