söndag 3 juli 2011

Du skall icke vara en morsa åt dina gosskorister.

Så lyder gosskörledarnas första budord. Ändå måste jag tillstå att den stolthet jag känner då mina söner har tagit nya simmärken, spelat piano på farmors begravningssamkväm eller i ett halvår på egen hand rest i Oceanien, på flera sätt påminner om känslan då UDG-gossar och -herrar röner framgångar.

Till vänster ses Johannes Tenstam från Uppsala domkyrkas gosskör efter att ha tagit emot en graverad stämgaffel och tilldelats titeln "Årets svenska gossopran 2011".

Idag hade Uppsala gossensemble sin första konsert. De fyra killarna satt i de två främsta leden då jag 2003 tillträdde som gosskörens dirigent. Sedan dess har jag 
David Edström, Erik Nyström, Dennis Astorsdotter, David Pettersson.
följt dem vareviga vecka, genom gossröststadiet, målbrottet och in i herrstämman. Om 10-11 år kommer deras manröster att vara färdigutvecklade, men redan nu är de en riktigt bra manskvartett!

Likt en stolt mor satt jag i publiken och försökte hålla tårarna tillbaka.

Inga kommentarer: