fredag 22 juli 2011

Stava rätt.

Jag misstänker att jag i förhållande till min egen ålder har världens lägsta medelålder på mina facebookvänner. Genom goss- och flickkörerna har jag några vänner som går i andra klass. När så unga människor publicerar text blir det förstås lite tokigt ibland. Det är roligt och intressant att se hur de skriver. För en tid sedan skrev en av dem "Idag har jag namsta."

En åttaåring som har blivit tränad i att tänka efter, förstår att namnsdag är ett sammansatt ord som består av namn och dag. Det är då självklart hur ordet ska stavas. I annat fall väntar ett mödosamt och tråkigt utantillinlärande i jätteformat med att lära sig stava alla glosor.

Ibland tycker jag att skolan brister i att lära barnen att tänka efter.

Teckningen här intill hittade jag i den stora påse med färdiggjorda skolböcker och arbeten som Johan hade med hem från skolavslutningen. Han gjorde den i SET-undervisningen. Jag tycker att det är ett bra motto både för hur man ska förhålla sig gentemot kamrater och i sin inlärning.

Min tacksamhet över att våra barn får gå i S:ta Maria skola vet inga gränser.

Inga kommentarer: