måndag 10 oktober 2011

Jamma

Ordet vabba (vårda sjukt barn) är sedan en tid ett verb. Det finns ännu inte i SAOL, men det är nog en tidsfråga. Kompisen Elina har även infört verbet jabba, dvs åka som en skottspole mellan hemmet och jobbet för att laga mat till sjuka barn samtidigt som man försöker hålla ställningarna på jobbet. Jobba och vabba, alltså. En verklighet när man verkligen inte kan stanna hemma från arbetet, oavsett vad andra påstår.

Jag har sällan möjlighet att vamma (vårda sjuk mig). Men i dag och i går jammar jag, alltså jobbar och vårdar sjuk mig. Ironin i dubbelbetydelsen av ordet jamma är uppenbar.

Så i kväll ska jag genomföra en repetition i total avsaknad av röst. Det har hänt förut. Och det behöver inte betyda att repetitionen blir sämre. Mera sång och mindre snack är aldrig fel.

Fast sängen vore inte heller fel. Dessvärre inget alternativ.

Inga kommentarer: