måndag 3 augusti 2009

Semesterresan

Vi har just fått tillbaka datorn efter andra kraschen på fyra månader. Men livet är inte rättvist, brukar jag säga till barnen. Det gäller tydligen även vuxna.
I natt kom vi hem efter en tio dagar lång norrlandstur. Först åkte vi till Tärnaby. Där var det marknad och vi hann träffa många bekanta från i vintras. Vi hälsade på Maj förstås, och Johan fick leka med Aana. Ett par dagar senare gav vi oss upp på fjället där vi vandrade i tre dagar och sov i tält. Barnen var så duktiga: vi gick ungefär en mil per dag och det gick hur bra som helst. Här sitter vi på toppen av Gielestjåkhe, ungefär 1200 meter över havet. Där blåste det skapligt.

Tillbaka i civilisationen åkte vi till Lycksele för att hälsa på broder Fredrik med familj. Vi besökte djurparken, något jag som barn gjorde varje sommar. Kalle fick följa med kusinerna på ridning, och vi åkte raggarbil med Fredrik. På bilden är dyrgripen uppställd framför Margaretakyrkan, dit vi tog Johan för att visa var han döptes. För den som inte likt min make samt min bror omedelbart ser det, så är det en Chevrolet Impala -60 (bilen alltså, kyrkan är en samekyrka).
Via den undersköna platsen Mårdseleforsen, som jag också åkte till varje sommar som barn, och ett snabbt besök i Norsjö, tog vi oss sedan till mamma i Skellefteå. Där anslöt syster Elisabet med två av barnen. Förutom bad på naturliga och anlagda platser så blev det även ett besök på det coola stället Lilleputtlandet, ett helt och hållet hemsnickrat nöjesfält. Jag gissar att farbrorn som driver Lilleputtlandet började att bygga leksaker åt sina barn på tomten. Det var 26 år sedan. Han går själv omkring och leder skattjakt, guldvaskning mm. Hustrun bakar brödet och kokar kaffet som säljs i serveringen. Ungarna älskar att vara där och jag blir glad över att sådana ställen fortfarande finns och att EU ännu inte har tvingat farbror Lilleputt att byta ut leksakerna.
Bilden togs en regnig dag vid min pappas grav.

Som vanligt är det jätteskönt att vara hemma igen. Och hjälp, vad trädgården har vuxit igen på tio dagar!

Inga kommentarer: