tisdag 8 juni 2010

En mobil är en prydnad som hänger i trådar från taket, ofta ovanför bebisar.

Om detta är din definition på mobil så är du gammal. Antagligen så gammal att du har ägt en biltelefon, en stor låda med sladd och lur som man kunde koppla in i bilens cigarettuttag. I så fall är du också tillräckligt gammal för att veta att man faktiskt klarar sig utan telefon.

Om man däremot aldrig har provat på ett liv utan telefonen närmast kroppen, eller snarare som en kroppsdel, då är det otänkbart att behöva stänga av telefonen eller lämna den ifrån sig. Ett öde fullt jämförbart med en hjärtpatient som fråntas sin pacemaker. Ungdomar som för övrigt är trevliga, väluppfostrade och uppmärksamma, kan helt enkelt inte låta bli att läsa och skicka SMS, exempelvis under pågående körrepetition. De retar gallfeber på oss vuxna, som säger till hur många gånger som helst och tycker att de är nonchalanta. Men när man börjar intervjua dem om deras relation till telefonen, så inser man att telefonen utgör en stor del av deras sociala umgänge och nöjesliv. Där har de till exempel all musik. En kompis blir sur om man inte omedelbart besvarar ett SMS.

De vet helt enkelt inte att man överlever utan telefon.

1 kommentar:

Anonym sa...

ja, men precis! ungdammarna är nonchalanta och de vuxna konsumerar för mycket alkohol... hört den om att de över 65 klagar på allt och den självklara parallellen att bäbisarna skriker högre idag än de gjorde förr... en snabb lösning skulle vara att utforma en ny applikation till den händiga musikspelaren med mer strålning än 0,00005 g uran. Med en enkel teknik skapar jag ett system som får mobilen att ställas in på ett speciellt körläge, en bestämd, reglerbar tid i veckan. I detta läge kommer apparaturen genom den smarta finessen automatiskt svara med den enkla frasen "Tyvärr kan jag inte svara just nu, jag befinner mig på en repetition med kören som slutar kl. ##:##. M. Raab är mycket besvärad när man svarar under repetitionen och jag respekterar henne. Därför ber jag dig att respekterar faktum att jag svara så fort repetitionen är slut."