måndag 15 juli 2013

Familjen Raabs stafettroman, kapitel 9.

Detta har hänt: läs tidigare blogginlägg.

Sönerna är inte nöjda med att Jakob gav Spindelmannen namnet Tord. Man kan väl säga att det pågår en mindre maktkamp mellan föräldrar och barn. Nåväl, man börjar ana ett slut på boken utan titel. Här är kapitel 9:

Kapitel 9
Frågor och svar

Spindelmannen bara stod där och gapade.
- Ett, ett konditori? Och jag som alltid velat jobba på ett konditori…, suckade Spindelmannen.
-Du kan få göra det! Vi kan jobba här tillsammans och bli storsäljare! Men… Det är ju bara vi här… Alla andra flydde som jag eller dog…
-Vad synd… Men vad var det som hände egentligen, frågade Spindelmannen.
-Jo, så här var det… Jag var hemma och hade en skön stund på toaletten. Helt plötsligt hörde jag ett stort brak, jag drog på mig byxorna och tittade ut genom fönstret. Det var stora helikoptrar uppe i luften som bombade vår by. Vårt hus överlevde, men min bästa kompis Kört blev garanterat dödad. Hans hus blev söndersprängt och nu finns bara en grop kvar. Han kan inte ha överlevt. Och förresten om han överlevde explosionen skulle han ha dött av de 482,95 gifterna i luften.
-Men --- ---! Varför bombade de er? Skrek Spindelmannen. Och vad hände med din mamma och pappa?
-Jag vet inte. Sa Finn. Jag hämtade så mycket godis jag kunde hitta i skafferiet och la det i ryggsäcken och sprang iväg. Och jag hade en lillasyster och två äldre bröder. Jag vet inte om de klarade sig, men jag hoppas verkligen att de lever! Min syster är bara 3 år.
-Ja, det var väldigt tråkigt att höra. Sa Spindelmannen. Men nu slutar vi tala om tråkiga saker! Vi bakar istället!
-Ja, sa Finn glatt. Vi bakar!
-Men vad ska vi baka, frågade Spindelmannen.
-Jag vet! Vi bakar HIMLAKÄRLEK, nästan skrek Finn.
-Vad bra! Om du hämtar mjöl så hämtar jag resten, sa Spindelmannen.

Och så började Finn och Spindelmannen baka den goda kakan. Efter drygt 15 minuter var den klar att stoppas i ugnen.
-Nu är det bara att vänta en halvtimme, sa Finn.

Efter en halvtimme var bakelsen klar. Finn och Spindelmannen smakade bakelsen. Det var helt tyst någon minut. När de var klara sa Finn:
-Det där var det godaste jag någonsin ätit. Jag vill ha mer.
-Ja… Man blev riktigt mätt av den. Men nu måste jag sova. Det har blivit kväll och vi måste gå och lägga oss.

 Snart låg Finn och Spindelmannen i var sin säng. Finn släkte och sa:
-God natt, Spindelmannen!
-God natt, Finn!

 Johan Raab

Inga kommentarer: