tisdag 14 april 2009

Varumärken som blivit substantiv

Som den friluftsfascist jag är, har jag ägt ganska många termosar. Dock bara två som aldrig har gått sönder eller börjat läcka. Båda av märket Thermos. Den ena har jag tyvärr glömt på ett oåterkalleligt ställe. Slutsats: Varför tro att man sparar pengar genom att köpa en termos som är 150:- billigare men bara håller i ett år?
(Jag får ingen termos av Thermos för att blogga om detta. De använder sig nog hellre av Blondinbella.)

För övrigt samlar jag på vissa typer av ord. En ordtyp som jag gillar är varumärken som blivit substantiv. Förutom termos finns till exempel trangia, vespa, jeep, pocketbok, masonit. Välkommen att bidra med flera varumärkessubstantiv till min samling. Kanske blir det en websida av det någon kväll när jag är sysslolös (obs: skämt, den kvällen kommer inte att inträffa). Om man googlar*) så hittar man flera intressanta artiklar i ämnet, t ex den här.

Jag återkommer kanske med flera av mina favoritordkategorier en vacker dag.

*) Varumärken kan alltså även bli verb, men det tycker jag inte är lika roligt.

Inga kommentarer: