måndag 4 april 2011

Men hallå, högskoleverket!

Jag tänkte skriva om kvällens Matteuspassion, men jag behöver smälta den någon dag. Matteuspassionen är så gripande, att ingen kan gå vare sig religiöst eller musikaliskt oberörd därifrån. Jag återkommer i ämnet.

Istället ägnade jag mig åt högskoleprovets ordförståelsedel, och blev ganska häpen. Jag hade inte väntat mig att finna både sakfel och felaktig svenska. Men det gjorde jag:

Fråga 5. Vad betyder ordet fjording?

Vagnstyp
Fjälltopp 
Hästras
Fjording betyder varken vagnstyp, fjälltopp eller hästras. Det är en hästras, vilket ju är en helt annan sak.
 
Fråga 13. Vad betyder ordet aria?

Lyrisk dikt
Solosång
Psalmmelodi
En aria är inte en solosång. En aria är per definition en expressiv melodi, inte sällan skriven för en sångare och med en text. Men en aria kan lika lika gärna vara skriven för ett melodiinstrument eller orkester. Ett känt exempel är Air av JS Bach.

Fråga 17. Vad betyder ordet kanonisation?

Bibelstudium
Lagsamling
Helgonförklaring
Nu är jag möjligen ute på hal is. Kanonisation är enligt SAOL korrekt svenska, men jag har aldrig hört det användas. I svenska språket används ordet kanonisering*). Fast vad spelar det för roll, då den protenstantiska kyrkan inte ägnar sig åt helgonförklaring. (Dessutom gällde inte frågan vilket ord som oftast används, utan vad ordet betyder. Jag tycker bara att valet av form är märkligt.)

*) Här hade jag före genomläsning råkat skriva kaninisering. Det tyckte jag var i sammanhanget så roligt, att jag övervägde att låta det stå kvar.

2 kommentarer:

Fredrik Larsson sa...

Jag anser Svenska Kyrkans kaninisering vara sorgligt förbigången. Av många skäl förmodar jag det skulle vara en fruktbar väg...

Margareta Raab sa...

Tja, vissa katolska präster värnar ju både om kanonisering och kaninisering.