tisdag 19 april 2011

Skidåkning i Riksgränsen, del 1.

Här i Katterjåkk är täckningen inte alltid den bästa. Man får gå ut ur huset på sidan som vetter mot Riksgränsen för att få uppkoppling. Nätet växlar godtyckligt mellan svenska och norska Telenor så det gäller att koppla upp sig vid rätt tillfälle för att inte bli ruinerad.

Det var en syn för gudarna när familjen Raab med sju par skidor, lika många pjäxor samt hjälmar, ryggskydd och andra väsentligheter lastades in på Lapplandspilen. En närmare 19 timmar lång och mycket trevlig tågresa väntade. Efter middag och god nattsömn vidtog frukost och de riktigt fina delarna av resan. Jag blir alltid nostalgisk när jag passerar Dundret och Gällivare. På avstånd syns den utgrävda gruvan i Malmberget där jag tillbringade en hel del barndomstid i mammas föräldrahem.

Stationshuset i Nattavaara. Ungefär fem kvadratmeter stort.
Tågperrongen i Katterjåkk har samma egenhet som den i Märsta: den är för kort för tåget. Avstigande i Märsta uppmanas att gå fram i tåget ifall de sitter i någon av de två sista vagnarna. I Katterjåkk är det inte lika bråttom så tåget stannar två gånger istället och alla passagerare kan kliva av.

Första dagen stormade det på fjället och vi fick nöja oss med turåkning i dalen. Idag såg det ut så här och allt är förlåtet. Mitt projekt att bli en lika duktig friåkare som Jakob börjar te sig alltmer ändlöst. Men jag blir faktiskt bättre och bättre. Tur är det för sönerna börjar bli riktigt säkra i lössnön. Även sexåringen hänger med i offpisten. Då och då åker man in i Norge utan att riktigt ha koll på i vilket land man befinner sig. För varje år har vi allt roligare tillsammans på skidorna. Hoppas nu bara att de gamlas kroppar håller ett tag till. Min onda häl fungerar förvånande bra, tack vare den suveräna tejpningen jag har fått lära mig att göra.

Mycket nöjd Johan med läraren Jon efter sin två timmar långa privatlektion i hopp som han fått i nioårspresent.
Det blir härligt med vår när vi återvänder hem. Men först vill jag har ytterligare några dagar av vinter och Sveriges bästa skidåkning.

4 kommentarer:

Unknown sa...

låter toppen maggan! ha en helskön semester! Vi var i gällivare nu i februari, f-n vad långt upp det är... men så läcker natur!
:-) ERika

Johan sa...

Hä ä djup en snö i Tärna! Hä ha snögä hele mars! Hä ä gott om hibögabjärken nedi snön. Sola skin å vi må ba bra. Nu ska ja oppa fjällä å stek na fläskä å dräp na ripen innan onga ska söva!

Margareta Raab sa...

Prata täbymål så att man förstår vad du säger Johan. Jakob håller som vanligt på likadant. Ytterst pinsamt.

Johan sa...

Hä ä äkta Tärnabonnska och inge Fjollträskmål! Obs korrekturläst av fjällbon :-)