onsdag 27 april 2011

Ring klocka, ring eller Klinga mina klockor

Storan
Stoppa kyrkklockorna och kalla till gudstjänst via sms istället, föreslår den danska föreningen Vi Elsker Stilheden. En förening jag skulle kunna gå med i om det inte vore för detta utspel. Jag är mycket ljudkänslig, vilket nog är symptomatiskt för min yrkesgrupp. Dock tycker jag om vackra ljud och dit hör många kyrkklockor. Inte alla, ska påpekas, det finns kyrkor som har ganska ful klang på sina klockor, Oscarskyrkan i Stockholm till exempel. Det är knappast en slump att SVT under många nyårsnätter i rad visade Oscarskyrkans torn i bild men valde klockklangen från en annan kyrka.

Det finns många betydligt mer plågsamma ljud än rogivande kyrkklockklang, bland annat:
sms-pip från mobiltelefoner,
Pokémonlåten,
skriksång,
när flera personer spelar på samma piano utan att spela samma stycke,
gälla eller hesa röster tillhörande barn eller vuxna,
för att inte tala om knarriga röster,
dåligt språkbruk.

I somras försökte jag spela in Big Ben för att ha som ringsignal i min telefon, men trafikbullret omöjliggjorde det. Jag har också försökt använda Storan i Uppsala domkyrka, då var det mitt teknikkunnande som svek. Tills vidare får iPhones kyrkklockor duga.
Om man vill klaga på störande ljud, hur i allsin dar kan man komma att tänka på kyrkklockorna? Jag vill minnas att Robert Aschberg försökte få skadestånd från sin granne Norska kyrkan för den sakens skull redan för ett 20-tal år sedan. Han lyckades inte heller.

Läs här om Uppsala domkyrkas klockor och ringningar.

Inga kommentarer: