tisdag 31 maj 2011

Iskallt

Jag var på Fryshuset en förmiddag i förra veckan. Det hade jag verkligen inte tid med, men man bestämmer inte alltid (snarare inte så ofta) över sin egen tid. Dessutom var det ett väldigt intressant besök. Bäst var att höra nye VD:n Johan Oljeqvist som höll ett rätt så allmänt föredrag om ungdomar och skolan. Om detta har jag många åsikter och det hade varit roligt att få samtala vidare om det. Just nu lämnar jag ämnet därhän. Återkommer kanske.
Arbetskamrater

Vi fick också möta Fryshuskyrkan med den svenskyrkliga prästen och imamen som båda är anställda av Sofia församling. Förutom att det faktiskt var riktigt häftigt att möta dem live, så var det förstås väldigt intressant att höra om deras gemensamma arbete.

Huruvida det var rätt eller fel av Sofia församling att anställa en imam, har jag ingen klar uppfattning om. Att samarbetet fyller en viktig funktion är ju självklart. Ett mera naturligt alternativ hade kanske varit att Fryshuset hade anställt både imamen och prästen. Det är ju faktiskt lite komplicerat att förklara hur det kommer sig att en katolik inte kan få arbete i Svenska kyrkan, fast en muslim kan.

Men vad jag verkligen inte begriper är att det både inom kristenheten och Islam finns så ofantligt många trångsynta människor som inte förstår värdet av verksamheten och som därtill levererar mängder av hot och hatiska reaktioner till dem båda.
Den som är trygg i sin egen tro inte ser andras tro som en fara.
Läs om Fryshuskyrkan.

Inga kommentarer: