onsdag 18 mars 2009

Det kretsar kring skidor

Inte bara Skellefteå AIK skördar framgångar. Nyligen tog mitt äldsta syskonbarn Daniel VM-brons i stafett i skidorientering. Detta renderade faktiskt ett omnämnande i Sportnytt, fast de orkade inte ens läsa upp namnen på lagmedlemmarna. Man kan undra vad som driver utövarna av skidorientering. Det är är uppenbarligen varken pengar eller berömmelse. Intresse kanske. Grattis hur som helst, Daniel!

Båda Johan och Kalle har nu anslutit även till ländåkningsträningen på onsdagar, så nu är det skidträning tre kvällar i veckan plus skidåkning hela dagarna. Konstigt nog klagar de inte.

Häromdagen när jag visade dem hur man vallar, berättade jag om dopskålen i Norsjö kyrka:
Varje gång det var skidtävling i skolan, fick jag på morgonen passera hemma hos Janne Isaksson. Han var kyrkvärd och en gammal duktig skidlöpare, som alltid hjälpte mig och mina syskon att valla. Hans äldre bror Henning har jag inget minne av. Då Henning vunnit SM-guld tre år i rad fick han behålla vandringspriset, en stor silverskål. Den skänkte han till kyrkan där den blev dopskål.

3 kommentarer:

görtan sa...

Kul att läsa på din blogg! Ni verkar ha det bra. Lite, eller ganska mycket avundsjuk blir jag när jag läser om vårsol, -8 och snötäckta vidder! Fast här i Lagga har vårsolen också skinit friskt i ett par dagar nu, det går hårt åt på det lilla snötäcket som nu endast är snöfläckar. Idag såg vi både tussilago farfara och en nässelfjäril och lärkan kom för några dagar sedan. Hälsa alla så gott. :)Gertrud

Johan sa...

Hej, som tur är får vi smaka på vårvintern i Ramundberget annars hade abstinensen blivit för stor innan påsken i Tärna. Kul att allt är bra, vi har fått köra mental skidträning, men Viktors rena skär satt efter en dag och Lisa påstår att hon kan allt nu...Njut av vårenl!

Margareta Raab sa...

Hoppas att vi hinner åka ihop någon dag åtminstone.