tisdag 24 mars 2009

Ja, vi elsker...

Till Johan C med flera: Skiduthyraren i Fjällparken tipsade om den norska vädersidan yr.no. Enligt honom överlägset bäst. Jag har bara provat den ett par dagar men är nog benägen att hålla med. Norge bäst igen, alltså.

Vår Johan, nyss fyllda sju år, har åkt hela milspåret till Kobåset! Med lunchmatsäck och jägarsnus gick det finfint! Han var väldigt stolt efteråt och hade inga problem att somna på kvällen. Fast modern är nog stoltast! Även Kalle åkte någon kilometer själv, men mest satt han i fjällpulkan och myste.

Avslutningsvis en av de otaliga rim och ramsor som min salig (och norske) fader brukade underhålla oss med:

"På tallrik äter man efterrätt
men om man tänker efter rätt
så tallrik man den skogen kallar
som talrik är på tallar."

Är den inte genial? Jag har aldrig hört den någon annanstans, men fick ett par träffar då jag googlade. Jag tror jag bjuder på en till ur pappas samling:

"Toj hemtegubbar, gla i såsen och lasti vastiga lura.
Toj hemtegubbar, gla i såsen och lasti vastiga lura.
Ten hiten lid vi heva lär
med möcken myda och svärt bestor.
Toj hemtegubbar, gla i såsen och lasti vastiga lura.
(Inverterad Hej tomtegubbar)

1 kommentar:

Johan sa...

Äsch, uthyraren är köpt! Han lever väl som många andra däruppe på norrmännen:-) Kobåset är fint, men en höjdare för vår familj är att gå två km längs vinterleden från Laisaliden mot Marinstugan. I första stigningen gräver vi ner oss, fikar, grillar korv, leker i snön och bygger snögrotta! Stina brukar även lyckas med att ta en liten lur.