fredag 20 mars 2009

Glaskonst

Idag blåser det 15 sekundmeter över Tärnafjällen. Det passade ganska bra, eftersom Aanas mamma Monica hade inbjudit oss att göra besök i hennes glasverkstad. Det var jätteroligt att se henne arbeta, och dessutom nog det vackraste glas jag någonsin sett, tydligt inspirerat av såväl aboriginska färger och mönster som den lulesamiska dräkten. Ni som vistas i ABC-området: missa inte hennes utställning på The Glassery, Hornsgatan 38 i Stockholm, 7 november - 2 december 2009.

Jag blir inte så lite avundsjuk. Monica kan utöva sin konstart med hela världen som marknad och ändå bo i fjällen. Om jag hade kunnat få ett bra arbete här, så hade jag också bott i fjällen sedan länge. Tyvärr finns inte den möjligheten i min bransch.

Å andra sidan har verkligen inte alla möjlighet att göra som vi gör just nu. För andra gången dessutom.

Inga kommentarer: