fredag 27 mars 2009

Manliga förebilder

Jag gjorde en kommentar (nåja, tre) på ett inlägg som Hans Lundgren gjort på sin blogg Kulturknutar. Det är en riktig blogg som handlar om mat, musik och annan kultur- och alltså till skillnad från den här inte innehåller sentimentala inlägg om barnen och annat som bara de närmast anhöriga orkar läsa. Dessutom är den snyggt designad. Efteråt började hjärnan spinna, och här kommer utförligare funderingar kring ämnet pengar, våld och manlig makt. För att förstå måste man nog läsa Hans ursprungliga inlägg, som i sin tur föranletts av en artikel i Östgötakorrespondenten av Johan Sievers.

Inom somliga idrotter- i det aktuella fallet ishockey, legitimeras mäns dåliga och våldsamma beteende med ursäkter om stridens hetta osv. När dessa män upphöjs till förebilder så har det alltså blivit manligt att inte kunna hantera sin aggressivitet. Problematiskt, absolut. Fast nog så vanligt bland kvinnliga idrottare. Vem minns inte Therese Alshammars och Anja Pärsons sura miner på prispallarna efter silver- respektive bronsmedaljer?

Män som sjunger startar inga krig, sägs det. Jag är den första att intyga att kultur är förbrödrande. Historiskt så är det ju ofta just kulturen det enda som överlevt krig. Men jag har alltid stört mig på att sport och musik måste ställas mot varandra. Varför ska föräldrar välja det ena eller andra åt sina barn? Jag vet att idrott och musik stimulerar varandra. Dessutom innehåller de många likheter. Rytmen i sport t ex. Jag tog några tennislektioner och blev full i skratt av hur läraren delade in servens olika moment i 1-2-3 å 4. Jag hade kunnat skriva ner serven på noter. En 4/4-takt med två fjärdedelar, två åttondelardelar och en fjärdedel.

Jag har sett mycket förbrödring inom idrotten. Därför kommer jag att fortsätta att hålla kontakt med de idrottsledare vars verksamheter ibland kolliderar med min körverksamhet och försöka hitta lösningar så att ungdomarna ska slippa att välja bort en aktivitet. På samma sätt som jag försöker kommunicera med instrumentlärarna när vi lagt konsert eller viktiga repetitioner på samma dag.

* * * * *

Slutligen lite av min normala tramsande: Nu är det den tiden på året då man gärna åker till Hemavan och slår läger i en snögrotta vid Lillprinsen. Därifrån tar man liften upp till Kungstoppen och sedan är det bara att välja en brant och skön pist eller något av de off piståk som anses tillhöra Sveriges bästa. Inte minst det ner till Kobåset som jag beskrev häromdagen. Vid lunchtid återvänder man till grottan, gör eld och grillar korv. Strax har dagen gått utan att man varit inomhus.
Är Lillprinsen världens bästa barnbacke? I vart fall är det enda jag känner till som ligger invid trädgränsen. För att vara korrekt så är det liften som heter Lillprinsen, backen heter Carl-Philip.

5 kommentarer:

Hans Lundgren sa...

Tack för berömmet ang min blogg!
Jag håller delvis med om att det är tröttsamt med att ställa musik (kultur) och idrott mot varandra. Självklart är ungdomsidrott både viktig ut hälsosynpunkt och i de allra flesta fall fostrande och danande (som det hette förr). På ett mycket positivt sätt.

Det är nog delar av elitidrotten som urartat. Eftersom jag bor i en stad som de senaste åren präglats av elithockey är det påtagligt hur publiken påverkas av att ishockey är ett aggressivt spel. De skränande och våldsamma hoperna som slåss och slår sönder är inga förbilder precis för våra ungdomar.

Jenny sa...

Jag funderar på ett sidospår också: varför tillåts inte kvinnors aggression? Inte för att jag direkt tycker att samhället behöver mer aggressivitet, men det är så tydligt att ribban för en kvinnas höjda tonfall etc är så mycket lägre än den lägstanivå vi på något vis säger är OK för män.

Margareta Raab sa...

Hej igen Hans, jag gjorde faktiskt ett inlägg om den ekonomika sidan av hockeyn den 28/12, se http://foddjuul-giftraab.blogspot.com/2008/12/en-sportfnes-funderingar.html
Allt gott, snart är jag hemma och verkar för kulturen igen!

Kul att du hittat hit, Jenny!

Margareta Raab sa...

...och man ska inte använda tangenter (varken på datorn eller klaveret) när man har bråttom. Afasin blir liksom tydligare då.

Margareta Raab sa...

Dyslexin menar jag. Nu går jag ut i skidbacken innan jag gör flera grodor.