fredag 6 mars 2009

En hyllning till Thorbjörn Egner

När jag var barn kom varje jul ett paket från bestemor i Norge. Det innehöll alltid en getost och en barnbok. Teskedsgumman, Klas Klättermus och en del annat läste jag bara på norska. Bäst av alla var Folk og Rövere i Kardemomme by. Jag vet inte om vårt slitna exemplar finns kvar hos något av mina syskonbarn. När jag blev stor nog att få vara barnvakt åt grannarnas barn, brukade jag ta med boken och översätta direkt till svenska. När jag senare kom i kontakt med den svenska versionen hade jag svårt att acceptera de ändrade namnen.

Nu läser vi också Torbjörn Egner med våra pojkar. På svenska förstås, även om jag tycker att man hör norskan sjunga även i den svenska texten. Roliga berättelser, bra språk, fantastiska illustrationer och riktigt bra och sångbara melodier. Tyvärr är "Folk och rövare" slut på förlaget, så vi har inget eget exemplar, men vi lånar den med jämna mellanrum på biblioteket. Och i bilen är ljudboken oftast på. Nyligen hittade jag här på Tärnaby bibliotek en för mig okänd bok av TE: Musikanterna kommer till stan, också den jätterolig.

Ge litteraturpriset postumt till Thorbjörn Egner!

Inga kommentarer: